Ogólne zasady działania świetlicy szkolnej
Świetlica jest integralną częścią szkoły. Jej działalność stanowi przedłużenie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jednym z jej najważniejszych zadań jest zapewnienie stałej opieki nad dziećmi i organizowanie zajęć wychowawczych. Szczególne znaczenie ma też zapewnienie dzieciom swobodnej zabawy, rozrywki, nauki własnej lub zajęć dydaktycznych i odpoczynku.
Wychowawca świetlicy to pozytywnie nastawiona osoba, której niestraszne są dziecięce smutki, nuda oraz nadmierna energia wychowanków. Przyjazna atmosfera sprzyja dobrym relacjom, nawiązywaniu nowych znajomości oraz poczuciu bezpieczeństwa.
Aktualne „Wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.” stanowią, że zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej, a w razie potrzeby w innych salach dydaktycznych. W naszej szkole może to być sala gimnastyczna bądź korytarz szkolny.
Do regulaminu korzystania z zajęć świetlicowych należy wprowadzić zapisy, dotyczące zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii.
Środki do dezynfekcji rąk powinny być rozmieszczone w świetlicy w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wychowanków pod nadzorem opiekuna.
Świetlice należy wietrzyć (nie rzadziej, niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci w świetlicy), w tym w szczególności przed przyjęciem wychowanków oraz po przeprowadzeniu dezynfekcji.
Zasady przebywania w świetlicy szkolnej:
Po przyjściu do świetlicy uczeń zgłasza swoją obecność u wychowawcy świetlicy.
- Uczniowie wychodzą ze świetlicy jedynie za zgodą nauczyciela – opiekuna świetlicy.
- Wszyscy dbają o wygląd, ład i porządek na świetlicy. Szanują wyposażenie szkoły i własność innych dzieci.
Uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach zorganizowanych w świetlicy szkolnej. - Wychowankowie świetlicy zachowują ciszę oraz odpowiednią odległość od siebie aby nie przeszkadzać innym w nauce i zabawie.
Uczniowie stosują się do zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w świetlicy szkolnej. Dbają o bezpieczeństwo swoje i innych. - Wychowankowie postępują w taki sposób , aby nie sprawiać przykrości koleżankom i kolegom oraz pracownikom szkoły. Odnoszą się z szacunkiem do innych, zarówno dorosłych, jaki dzieci.
Wychowanek świetlicy ma prawo do:
- Dobrze zorganizowanej opieki wychowawczej.
- Życzliwego traktowania.
- Swobodnego wyrażania w sposób kulturalny swoich myśli i przekonań.
- Ciepłej i przyjaznej atmosfery.
- Poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.
- Poszanowania godności osobistej.
- Ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną.
- Pomocy w odrabianiu lekcji i rozwiązywaniu problemów.
- Wyrozumiałości i cierpliwości.
- Cele i zadania zajęć w świetlicy:
- Organizacja pracy świetlicy szkolnej
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy i zasadami bezpieczeństwa w związku z pandemią COVID-19.
- Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
- Integracja zespołu.
- Poznanie praw i obowiązków panujących na świetlicy szkolnej.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków
- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie szacunku i właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształtowanie właściwych postaw do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w szkole i na świetlicy.
- Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów.
- Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi.
- Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie pomocy w odrabianiu zadań oraz czasu na naukę w rozkładzie dnia pracy świetlicy.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dziecka.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów i innych form edukacyjnych utrwalających logiczne myślenie.
- Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
- Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych.
- Czytelniczo-medialnych – udział w imprezach organizowanych w szkole, świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteką publiczną.
- Tanecznych i umuzykalniających – zabawy rytmiczne i śpiewanie piosenek dziecięcych.
- Sportowo-zabawowe – szkolny plac zabaw.
- Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych
- Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie dekoracji okolicznościowych.
- Udział w imprezach szkolnych według kalendarza imprez.
- Edukacja ekologiczna
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
- Podkreślanie ważności udziału w akcjach np. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi.
- Edukacja prozdrowotna
- Wdrażanie do aktywności fizycznej, jako formy czynnego wypoczynku (zabawy na placu zabaw).
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie).
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój dziecka.
- Edukacja czytelnicza i medialna
- Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
- Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
- Współpraca z biblioteką publiczną w celu dostosowania tematyki i ciekawości książek do wieku i zainteresowań dzieci.
- Organizacja pracy świetlicy szkolnej
- Rodzaje zajęć świetlicowych:
- Zajęcia wynikające z planu pracy świetlicy;
- Odrabianie zadań domowych;
- Zajęcia artystyczne (plastyczne, muzyczne, techniczne, teatralne);
- Zajęcia ruchowe (gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej; ćwiczenia ogólnorozwojowe);
- Czytanie ze zrozumieniem (teksty literackie i prasowe);
- Zajęcia relaksacyjne;
- Gry i zabawy integracyjne;
- Ćwiczenia z elementami jogi;
- Konkursy, teleturnieje wiedzy, quizy, rebusy, krzyżówki;
- Gry edukacyjne i planszowe;
- Oglądanie filmów.
Tygodniowe plany pracy w świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2022/2023
Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grup, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym.
Realizacja stałych form pracy w każdym tygodniu: pomoc w odrabianiu prac domowych, głośne czytanie literatury dziecięcej, zabawy w grupach koleżeńskich, gry stolikowe, zajęcia relaksacyjne, rozwiązywanie zadań logicznych (łamigłówki, układanki), zajęcia ruchowe (w tym na świeżym powietrzu), prace porządkowe i dekoracyjne, rozmowy na tematy poruszane przez uczniów.
MIESIĄC TYDZIEŃ | CYKL TEMATYCZNY | ZADANIA DYDAKTYCZNE I SPOSÓB REALIZACJI |
Wrzesień 01-02.09 | Witamy nowy rok szkolny w świetlicy.
INTEGRACJA W GRUPACH I ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY |
− Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2022/23. Powitanie w świetlicy.
-Uroczyste powitanie nowych wychowanków świetlicy. − Omówienie regulaminu świetlicy szkolnej oraz zasad bezpieczeństwa i higieny w związku z występowaniem COVID-19. - Przedstawienie pierwszoklasistom przez starszych uczniów regulaminu świetlicy. - Rozmowy w kręgu na temat wspólnej zabawy i pracy. - Zapoznanie dzieci z wyposażeniem świetlicy, rozmowy na temat poszanowania znajdującego się w niej sprzętu: gier, zabawek, pomocy. - Przypomnienie uczniom podstawowych zasad dobrego wychowania;Proszę, dziękuję, przepraszam. - Słuchanie piosenki Katarzyny KlichO trzech magicznych słowach. - Gry i zabawy integrujące grupę (m.in.:Na powitanie tańczą paluszki; Tańczą ogonki; Zapraszamy do kręgu; Mam na imię, lubię...). |
Wrzesień 05-09.09 | Nasze wakacyjne pamiątki. | - Swobodne wypowiedzi nt. Jak spędziłem wakacje?
- Opowiadanie przeżyć z wakacji, wspólne wyszukiwanie na mapie Polski/świata wakacyjnych miejscowości. - Wykonywanie prac plastycznych o tematyce wakacyjnej z zastosowaniem różnorodnych technik (rysowanie, malowanie, wycinanie, origami). - Rozmowy z dziećmi na temat wykonanych przez nich prac. − Zabawy z elementami ruchu na boisku szkolnym.− Rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia „Kamykowe stworki” - Gry i zabawy integrujące grupę (np.:Kolory, Witam Zosię) |
Wrzesień 12-16.09 | Bezpieczeństwo w szkole, na drogach i ulicach.
Dzień Kropki (15.09) BEZPIECZNI W SZKOLE |
- Zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po chodniku i przechodzenia przez ulicę.
− Zasady bezpieczeństwa w świetlicy w czasie pandemii COVID-19. - Zagadki o tematyce ruchu drogowego, historyjki obrazkowe. - Poznanie wiersza pt.Zielone światłoT. Śliwiaka. - Zabawy w ruch uliczny (Na skrzyżowaniu, Sygnalizacja świetlna). - Przypomnienie zasad obowiązujących na terenie szkoły (na korytarzu, placu zabaw, w toalecie). - Wykonywanie prac plastycznych na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły (np. kolorowanie i wycinanie znaków drogowych) i w szkole. - Rozsypanka słowno obrazkowa nt.: Jakie to znaki? - praca w zespołach zadaniowych. |
19.09-23.09 | Jesień kolorami się mieni.
JUŻ JESIEŃ |
− Ozdabiamy świetlicę-wykonanie jesiennych dekoracji sal.− Zmiany w przyrodzie jesienią. Określenie charakterystycznych cech jesieni.
- Wypowiedzi na temat piękna polskiej jesieni na podstawie wiersza „Jesienna pogoda” J. Kulmowej. − Jesienne skarby-oglądanie zgromadzonych liści, szyszek, jarzębiny i kasztanów.− Kolory jesiennych liści. Układanie kompozycji z materiałów przyrodniczych. − Praca plastyczna „Pani Jesień” – kolaż z różnych materiałów. − Nauka piosenki pt. „Idzie lasem Pani Jesień”. Zabawy ruchowe przy muzyce. − Zabawy z przyborami na podwórku szkolnym. Zabawa orientacyjna „Wiatr i liście”. − Wypoczynek i rekreacja jesienią (spacery, rower, hulajnoga) |
26- 30.09 | Kilka słów o dobrym wychowaniu | − Zwroty grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam. Zabawy utrwalające nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych.
− Pogadanka na temat kultury osobistej w szkole i poza nią. Omawianie wybranych sytuacji z życia codziennego i związanych z nimi zachowań. − Wdrażanie do właściwych postaw związanych z kulturą bycia - zasady uprzejmości i życzliwości wobec innych. − Savoir vivre - co oznacza– rozmowa kierowana. Czytanie fragmentów książki„Bon czy ton. Savoir-vivre”. Ilustracje rysunkowe do książki. − Kultura zachowania się przy stole, kształtowanie nawyków higienicznych. − Pogadanka na temat bezpiecznych zabaw w świetlicy. - 27 września Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia – zabawy utrwalające tabliczkę mnożenia. - Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. Ogłoszenie konkursu na najładniejszy kotylion patriotyczny. |
Październik 03.10-7.10 | Dzień Edukacji Narodowej oraz Dzień Patrona Szkoły – święto całej społeczności szkolnej. | − Dzień Edukacji Narodowej – kto obchodzi to święto? Utrwalenie wiadomości dotyczących Święta Edukacji Narodowej.
- Zapoznanie dzieci z pracą nauczyciela oraz innych pracowników szkoły. - Utrwalenie wiadomości dotyczących Święta Edukacji Narodowej. - Wykonywanie laurek i kwiatów (np. metodą origami) dla nauczycieli i wychowawców klas. - Wystawa prac dzieci –Portret naszego nauczyciela. - 4 października Światowy Dzień Uśmiech – czytanie i opowiadanie dowcipów dla dzieci. Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Październik 10.10-14.10 | Lato w słoiku zamknięte, czyli dary jesieni | − Dary jesieni z pola, lasu, sadu i ogrodu – słuchanie piosenki „Przyszła jesień z pełnym koszem”.
− Witaminki z sadów i ogrodów, pogadanka na temat darów jesieni oraz sposobów ich przechowywania. − Jesienne owoce i warzywa – źródło witamin. Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania. − Znaczenie spożywania warzyw i owoców dla naszego zdrowia. Witaminy i sole mineralne w owocach i warzywach– co to takiego? − Podkreślenie konieczności mycia warzyw i owoców oraz zachęcanie do ich spożywania. − Stworzenie przez dzieci menu pod hasłem„Wiem co jem”. − Jesienne przetwory– rozmowa na temat wiersza M. Strzałkowskiej. − Dary lasu, sadu i ogrodu – zagadki. − Grzyby trujące i jadalne, oglądanie atlasu grzybów – pogadanka. Rozpoznajemy grzyby jadalne i trujące – zgaduj-zgadula. − Jakie zwierzęta gromadzą zapasy na zimę? Przygotowanie zwierząt i ptaków do zimy. − Jesienne kwiaty– prace przestrzenne z papieru i bibuły. − Praca plastyczna – „Jesienne owoce i warzywa”.− Obraz w ramce„Jesienne liście”. |
Październik 17.10-21.10 | Zwierzęta Naszymi przyjaciółmi Światowy Dzień Zwierząt 4 października | − Światowy Dzień Zwierząt - 4 października. Światowa Deklaracja Praw Zwierząt.
− Rozmowa z dziećmi; jak być przyjacielem zwierząt, jak dbać o zwierzęta, zwrócenie uwagi na zwierzęta, które są krzywdzone. − Cechy i obowiązki dobrego opiekuna.− Zwierzęta, które znamy – rozwiązywanie zagadek i rebusów. – pogadanka, rozmowy na temat możliwości pomocy zwierzętom, odpowiedzialności za swoje zwierzę. - Zwierzęta zagrożone wyginięciem w Polsce. Poznanie Parków Narodowych i Rezerwatów Przyrody – praca z mapą Polski. Zaznaczanie na mapkach Parków Narodowych. -Kalambury - zwierzęta dzikie i domowe (odgadywanie nazw zwierząt na podstawie rysunku lub ruchu). - Wykonywanie prac plastycznych:Mój ukochany pupil; Zwierzę, które chciałbym mieć (malowanie farbami, wyklejanie). - Słuchanie i wykonywanie piosenek związanych z naszymi zwierzęcymi przyjaciółmi (np. Kundel bury, Puszek Okruszek). - Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. Czytanie. |
Październik 24.10-28.10 | Ku pamięci tych co odeszli. | - Wyjaśnienie symboliki i znaczenia Święta zmarłych – kultywowanie polskich tradycji.
- Wykonanie gazetki okolicznościowej: Święto zmarłych. - Wykonanie pracy plastycznej –Chryzantemy (technika mieszana)/ wykonanie ozdobnych lampionów. Czytanie. - Pogadanka na temat tradycji i zwyczajów związanych ze Świętem Zmarłych. − Moi bliscy, którzy odeszli – swobodne wypowiedzi uczniów. − Zasady zachowania się na cmentarzu oraz w miejscach pamięci. − Jak Święto zmarłych obchodzone jest w innych krajach. − Rozmowa na temat rodziny i spędzania czasu wspólnie z rodziną. − Wykonanie zniczy – technika dowolna. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Październik/Listopad 31.10- 4.11 | Bez złości mamy więcej radości | − Uczymy się żyć w przyjaźni, wyjaśnienie pojęcia przyjaciel. Układamy przepis na dobrego przyjaciela.
− Wysłuchanie opowiadań G. Kasdepkę pt.„Nie rób drugiemu– co Tobie niemiłe”. − Jak poradzić sobie z własnym gniewem?– swobodne wypowiedzi dzieci. Opanowanie agresji np.„Kartki złości” itp. − Doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji– scenki dramowe. − Dlaczego warto być miłym?– burza mózgów. Zapoznanie z piosenką„Jak to miło miłym być”. Rozmowa na temat znaczenia takich słów jak: dzień dobry, dziękuję, proszę. Wykonanie plakatów życzliwości. − Uczymy się przepraszać i przyznawać do błędów. − Pomoc koleżeńska– dyskusja o cechach dobrego kolegi/koleżanki. − Tworzenie definicji zwrotów: zasady, reguły, dobre maniery, kultura osobista |
Listopad 07.11-10.11 | „ Jesienna Szaruga” czy „Złota Polska Jesień”. | − Dzień tolerancji rozmowa na temat różnic między ludźmi.
− Listopadowa pogoda – obserwacja pogody za oknem, rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie. − Wyjaśnienie pojęcia „Szaruga Jesienna” i „Złota Polska Jesień”. − Wypożyczenie z biblioteki atlasu drzew polskich.− Praca plastyczna – Kolorowe liście - wycinanie kształtów liści różnych drzew. − Wysłuchanie wiersza „Jak nie kochać jesieni” Tadeusz Wywrocki – rozmowa na temat treści wiersza, wykonanie ilustracji do tekstu wiersza. |
Listopad 14.11-18.11 | Nasz kraj Polska – Narodowe Święto Niepodległości | − Rozmowy na temat Święta Niepodległości.
− Zapoznanie z symbolami narodowymi. − Wykonanie flag, orzełków na czerwonym tle (godła), kotylionów, wysłuchanie hymnu. − Rozmowa na temat tekstu hymnu. − Rozwiązywanie zagadek dotyczących symboli polskich. − Wysłuchanie wiersza „Barwy Ojczyste” Czesław Janczarski. − Zapoznanie z mapą Polski (stolica, największe rzeki, góry, morze, województwa, miasta). − Nauka wybranej pieśni patriotycznej. |
Listopad 21.11-25.11 | STOP PRZEMOCY! | - Rozmowy i pogadanki na temat agresji i przemocy, poznajemy sposoby na radzenie sobie ze złością i zdenerwowaniem, burza mózgów na temat pozytywnych zachowań.
- Przypomnienie uczniom zwrotów grzecznościowych (na podstawie wiersza „List do kolegi” E.Szelburg- Zarembiny).Pantomimiczne przedstawianie uczuć i sytuacji. - Nasze emocje – malowanie farbami różnych stanów emocjonalnych. - Zabawy ruchowe w parach/ w grupie rozwijające umiejętność współpracy (np. Pasterz i owieczka). - Ogłoszenie konkursu na najlepszego kolegę, koleżankę w grupie. - Omówienie zasad konkursu. Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Listopad/Grudzień 28.11-02.12 | DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA (25.11)
ANDRZEJKOWY ZAWRÓT GŁOWY |
- Wysłuchanie historii Pluszowego Misia. Mój miś – opowiadanie o ulubionej zabawce. Śpiewanie piosenki Miś Uszatek. Wykonanie z plasteliny postaci Misia Uszatka.
- Rozmowy na temat andrzejkowych tradycji i wróżb z nimi związanych na podstawie opowiadania R. Piątkowskiej Andrzejki. - Wykonanie andrzejkowej dekoracji sali (balony, lampiony z bibuły). - Zabawy andrzejkowe (np.: Co jest mi zapisane w gwiazdach?, Kim będę, jak dorosnę?). Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Grudzień 05.12-09.12 | Grudniowe święta – Barbórka, Mikołajki.
DZIEŃ GÓRNIKA (04.12) |
- Wyjaśnienie tradycji św. Mikołaja. Wyszukiwanie w literaturze dla dzieci pochodzenia św. Mikołaja.
− Czytanie legendy o św. Mikołaju – kształtowanie umiejętnego słuchania i wyciąganie informacji zawartych w tekście. - Czy do wszystkich w tym roku zapuka św. Mikołaj? Swobodne wypowiedzi uczniów na temat oczekiwanych prezentów. - Rozmowa na temat pracy górników – kształtowanie postawy szacunku wobec pracy. − Wykonanie czapek górniczych. - Portret św. Mikołaja-praca plastyczna. - Akcja „I Ty możesz zostać świętym Mikołajem” – dlaczego warto być bezinteresownym? - Nauka piosenki M. Jeżowskiej pt. „Kochany panie Mikołaju”. - Poznajemy Laponię krainę św. Mikołaja. Ciekawostki – jak wygląda św. Mikołaj w wybranych krajach świata. − Worek Świętego Mikołaja – moje wymarzone prezenty – praca plastyczna. − Gry i zabawy zręcznościowe: rzucanie do celu, rzucanie piłek do siebie i łapanie ich. Zabawy ruchowe (m.in.: Traf w gwiazdkę, Sanie Świętego Mikołaja). Słuchanie/nauka piosenki M. Jeżowskiej Kochany Panie Mikołaju. Przybliżenie dzieciom specyfiki zawodu górnika (projekcja filmu, rozmowa w kręgu). Zapoznanie z legendą pt. Gustlikowy skarb. Wykonanie czapki górnika. Wykonanie pracyplastycznej – W kopalni (węgiel). Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Grudzień 12.12-16.12 | Dbamy o zdrowie. | − Zalety aktywności fizycznej.
- Ruch to zdrowie. Wykonanie plakatu promującego zdrowy styl życia - Poznajemy dyscypliny sportowe. Jaki sport lubię najbardziej? - Krzyżówki, rebusy o tematyce sportowej. - Spacery i gry zespołowe na świeżym powietrzu, zawody sportowe na sali fitness - Kalambury, odgadywanie nazw dyscyplin sportowych. - Potrzeba dbania o zdrowie, właściwe odżywianie, ruch, higienę osobistą i bezpieczeństwo związane z zapobieganiem epidemii COVID-19. - Pogadanka higienistki na temat zdrowia. |
Grudzień 19.12-22.12 | Magia Świąt Bożego Narodzenia.
PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ŚWIĄT |
−„Wigilijne menu”– przeglądanie książek kucharskich, układanki, zagadki.
- „Noc cudów” - czytanie wybranych opowiadań wigilijnych. - „Anielskie dekoracje” - wykonanie ozdób choinkowych, kartek i dekoracji świątecznej. - Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek. - „Przy wigilijnym stole” – składanie życzeń i wspólne śpiewanie kolęd. Poznanie historii powstania kolędy„Cicha noc”. „Dziewczynka z zapałkami” – czytanie baśni. Rozmowa na temat przesłania baśni, uczuć związanych ze świętami i zwyczajami panującymi w domach. - Wspólne redagowanie i zapisywanie życzeń. - Nauka piosenki„Kolęda”, podkreślenie nastroju świątecznego. - Dekorujemy stół–wycinanie papierowych serwetek. - Czytanie opowiadań o tematyce świątecznej; rozmowy z dziećmi na temat tradycji bożonarodzeniowej. - Wykonanie dekoracji świątecznej w świetlicy. - Ubieranie choinki. - Wykonywanie ozdób zimowych, świątecznych: bombek, aniołków, kolorowych choineczek, papierowych bałwanków. - Zabawy ruchowe (np. Kalambury świąteczne). Miłość i tolerancja - co oznaczają te słowa? - praca ze słownikiem języka polskiego(biblioteka szkolna). Drama - tolerancja w naszej grupie. - Oglądanie filmów o tematyce świątecznej (np. Opowieść wigilijna). Wspólne kolędowanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
ZIMOWA PRZERWA ŚWIĄTECZNA | ||
Styczeń 02.01-05.01 | Nowy rok – co nam przyniesie?
WITAMY W NOWYM ROKU! |
− Swobodne wypowiedzi na temat jak spędziliśmy święta i witaliśmy Nowy Rok.
- Jakie mamy plany i marzenia noworoczne; różne rodzaje kalendarzy, losowanie noworocznych postanowień. - Jak wygląda Nowy Rok? Praca plastyczna, dowolną techniką. - Nowy Rok, Sylwester - jak spędziłam. Pogadanka. - Rozwiązywanie rebusów. Zapoznanie z przysłowiami o Nowym Roku. - Śpiewanie piosenek o tematyce zimowej. - Czytanie baśni J. Ch Andersena “O 12 miesiącach” - Rysowanie elementów symbolizujących 12 miesięcy. - Doskonalenie znajomości nazw: pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia. - Pogadanka: “Co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku?”Dzielenie się wspomnieniami i refleksjami związanymi z przeżyciami świątecznymi i noworocznymi. Nasze sukcesy i porażki, czyli próba podsumowania starego roku; nasze plany i marzenia noworoczne – swobodne wypowiedzi dzieci. Wykonywanie prac plastycznych o tematyce zimowej, np. Jak wygląda Nowy rok?; Zimowy obrazek (malowanie pejzaży zimowych za pomocą pasty do zębów na czarnym tle). Rozwiązywanie rebusów, przysłowia o Nowym roku. Zabawy ruchowe (np. Bałwan, Zbij bałwana). Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Styczeń 09.01-13.01 | W KARNAWALE SAME BALE | − Wyjaśnienie pojęcia karnawału i zapoznanie dzieci z tradycją zabaw karnawałowych.
− Jak dawniej odbywały się zabawy karnawałowe - pogadanka. − Wykonanie kolorowych czapeczek z papieru kolorowego. − Przygotowanie kotylionów karnawałowych. − Projektowanie oryginalnego stroju karnawałowego. − Słuchanie muzyki, wybieranie top listy na zabawę karnawałową. − Prezentacja multimedialna “Karnawał na świecie”. − Zabawy ruchowe przy muzyce - Swobodne wypowiedzi dzieci na temat karnawału i zwyczajów, jakie się z nim wiążą (bale karnawałowe, przebrania, maski). Wykonanie masek na bal karnawałowy – praca techniczna. Zabawy ruchowe z balonikami. Słuchanie muzyki, przegląd top listy; tańce dyskotekowe. Czytanie(np. Kopciuszek). Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Styczeń 16.01-20.01 | Nasi Dziadkowie | - Pogadanka o potrzebie okazywania szacunku i serdeczności ludziom starszym.
- Wykonanie laurki na Dzień Babci i Dziadka. - Portret naszych dziadków - praca plastyczna; wystawa portretów. - Nauka piosenkiBabcia czarodziejka. Czytanie (np. wierszNasza babcia). Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Styczeń 24.01-28.01 | Zima wcale nie jest taka zła Bezpieczne ferie
FERIE, FERIE, FERIE… - ZASADY BEZPIECZEŃSTWA ZIMĄ |
- Jak ciekawie spędzić ferie zimowe, czyli - pomysły na atrakcyjne wykorzystanie czau wolnego – rozmowy w kręgu.
- Wykonanie pracy plastycznej – Bezpieczeństwo zabaw zimowych. Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów związanych z zimowymi sportami. - Zabawy ruchowe (np.Wojna śnieżek, Ciepło – zimno). Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Styczeń / Luty 30.01-03.02 | Jestem dobrym kolegą | − Wspólne czytanie oraz omawianie wierszyków o tematyce zimowej.
− Zapoznanie się z historią świętego Walentego. − Przygotowanie serduszek dla przyjaciela z masy solnej. − Sposoby okazywania uczuć. Cechy dobrego kolegi. − Mój najlepszy przyjaciel – opisujemy przyjaciół. − Nauka piosenki pt. „Przyjaciel wie K. Antkowiaka”. − Przygotowywanie niespodzianki w postaci kartki walentynkowej dla bliskiej koleżanki/kolegi. − Kalambury.− Wędrująca rękawiczka - zabawa ruchowa. |
Luty 06.02-10.02 | WALENTYNKI | - 8 lutego Światowy Dzień Internetu – określenie wspólnie z dziećmi zasad bezpiecznego korzystania z komputera.
- Przybliżenie postaci Św. Walentego i zwyczaju obchodzenia Walentynek. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat koleżeństwa, przyjaźni i miłości. - Sposoby okazywania uczuć – dyskusja. Wykonanie walentynkowej dekoracji. - Wykonanie kart walentynkowych/serduszek. Prezentacja dzieł na forum grupy. Zabawy ruchowe przy muzyce (np.Strzała Amora). Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Ferie zimowe | ||
Luty/Marzec 27.02-03.03 | Krainy Wiecznego śniegu. Bezpieczeństwo w Internecie. | − Zapoznanie dzieci z krainami wiecznego śniegu.
− Wspólne czytanie fragmentów książki autora C. Centkiewicz’’ Anaruk, chłopiec z Grenlandii’’. − Quiz dotyczący książki C. Centkiewicz ‘’Anaruk, chłopiec z Grenlandii’’ − Odwiedziny czarno - białych zwierząt z Antarktydy. Praca plastyczna – wyklejanie bibułą. − Krainy Wiecznego śniegu. Krzyżówka. − Budowane igloo z sztucznego śniegu. − Zimowy pejzaż. Praca plastyczna za pomocą pasty do zębów. − Skojarzenia z słowem Internet. − Możliwości korzystania z Internetu oraz bezpieczny Internet. Pogadanka. − Zalety oraz wady Internetu. Prezentacja multimedialną. − Zasady bezpieczeństwa w Internecie. Wspólne stworzenie dekalogu |
Marzec 06.03-10.03 | Dzień Kobiet dawniej i dziś.
ŚWIĘTO KOBIET – DUŻYCH I MAŁYCH |
− Przedstawienie sylwetek znanych kobiet w Polsce (Olga Tokarczuk, Wisława Szymborska, Maria Skłodowska Curie).
− Historia Dnia Kobiet od 1910r. – rozmowa. − Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana. − Wykonanie tulipanów - technika origami. − Praca plastyczna- wykonanie laurki z użyciem nakrętek i rurek plastikowych. − Czytanie wiersza- “Wiersz na dzień kobiet” Ludwik Kern. − Jak napisać życzenia? Zawody wykonywane przez kobiety, uświadomienie znaczenia pracy kobiet, podział obowiązku w rodzinie, rozwijanie postawy szacunku wobec kobiet – rozmowa. - Czytanie fragmentów książki pt.Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek - Kto jest dżentelmenem, a kto damą - zasady dobrego zachowania względem kobiety. Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Marzec 13.03-17.03 | Moje uczucia i emocje- jak sobie z nimi radzić?
POBAWMY SIĘ W TEATR |
− Co znaczy „czuć emocje”? Jakie mogą być emocje? Co powoduje, że przeżywamy jakieś emocje? Jak poznajemy po sobie i innych, że przeżywamy jakieś emocje? Czy emocje są potrzebne? Czy nasze emocje mogą mieć wpływ na innych? - rozmowa kierowana na temat emocji i uczuć, przygotowanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji swoich oraz innych osób.
− Sposoby oraz techniki radzenia sobie ze stresem.− „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje” - przyswojenie wiedzy na temat rozwiązywania konfliktów oraz wypracowanie przez uczniów zasad postępowania w sytuacji sporu. − Ukazywanie emocji, sposoby zachowywania się w sytuacjach konfliktowych - zabawy integracyjne oraz scenki dramowe. − „Cztery pory roku Vivaldiego” - ukazywanie emocji towarzyszących podczas słuchania muzyki klasycznej oraz przeniesienie ich na kartkę papieru. - Co to jest teatr, sztuka? - pogadanka. Zasady zachowania podczas przedstawienia – rozmowa. - Wykonanie papierowych pacynek i rekwizytów do wspólnego przedstawienia. Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Marzec 20.03-24.03 | Przyroda budzi się do życia | - Zorganizowanie wystawy prac pt.Miejsca związane z życiem i pracą Józefa Kostrzewskiego na zdjęciach i pocztówkach.
- Rozmowa o pierwszych oznakach wiosny. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie (spacer po okolicy). - Prezentacja staropolskich zwyczajów żegnania zimy i witania wiosny (R. Piątkowska, Marzanna). - Pierwsze wiosenne kwiatki (przebiśniegi, krokusy, śnieżynki, zawilce) – praca plastyczna. - Wykonanie wiosennej dekoracji w sali. Wykonywanie kwiatów z bibuły i wiosennych gałązek. - Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa. Jakie są ich wartości odżywcze? Wspólne układanie krzyżówki o nowalijkach. - 21 marca Światowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową, pogadanka na temat tolerancji. Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Marzec/Kwiecień 27.03-31.03 | Bajki i wiersze Jana Brzechwy. | − Poznanie fragmentów biografii Jana Brzechwy oraz jego książek.
− Czytanie bajek i zapoznanie dzieci z wybranymi utworami J. Brzechwy. − Kolorowanie postaci z bajek i wierszy. − Wykonanie kukiełek do wiersza „Na straganie”- przedstawienie z podziałem na role. − Rozmowa na temat twórczości J. Brzechwy- swobodne wypowiedzi. − Zabawa w kalambury„Zgadnij jaką postacią jestem?”− Quiz wiedzy o bajkach i wierszach J. Brzechwy. |
Kwiecień 03.04-05.04 | Radosne Święta Wielkanocne
TRADYCJE WIELKANOCNE |
− Zapoznanie z tradycjami i obrzędami Świąt Wielkanocnych - pogadanka o dawnych i obecnych tradycjach wielkanocnych, poznanie symboliki koszyka wielkanocnego, wypowiedzi dzieci na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych w ich domach.
− Redagowanie oraz projektowanie kartki świątecznej - praca plastyczna z wykorzystaniem różnych materiałów. Rozmowa kierowana na temat wysyłania tradycyjnych kartek wielkanocnych. − Na wielkanocnym stole- potrawy w naszych domach. − Praca plastyczna nawiązująca do Świąt Wielkanocnych „Ozdoby na stół wielkanocny” (kraszanki, pisanki, zajączki, wianuszki, kolorowe kurki, koszyczki wielkanocne).− Quizy, zagadki i ciekawostki wiosenno-wielkanocne. |
Wiosenna przerwa świąteczna | ||
Kwiecień 11.04-14.04 | ZIEMIA, NASZ WSPÓLNY DOM | - Jak dbamy o środowisko? - rozmowy w kręgu na temat zagrożeń środowiska i konieczności jego ochrony.
- Oglądanie filmów przyrodniczych ukazujących piękno przyrody. - Czytanie ciekawostek o życiu zwierząt i roślin. - Poznajemy i utrwalamy pojęcia: recycling, ekologia, segregacja śmieci. Omówienie zasad segregowania śmieci (quizy). - Zabawa plastyczna –Odkrywamy nowe gatunki zwierząt. Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy |
Kwiecień 17.04-21.04 | Witaj, majowa jutrzenko.
MAJOWE ŚWIĘTA |
− Rozmowy na temat świąt narodowych: 1 maja - Święto Pracy, 2 maja - Święto Flagi.
− Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja – zajęcia tematyczne. − Symbole narodowe– rozmowa kierowana na podstawie prezentacji multimedialnej. − Kotylion– wykonywany z papieru – praca plastyczna. − Kreatywne pomysły dzieci na wykonanie flagi narodowej. − Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka. − Słuchanie piosenek patriotycznych w świetlicy. − Bezpieczne zabawy na podwórku szkolnym. |
Kwiecień 24.04-28.04 | WIOSNA - ACH TO TY! | - Wykonanie wiosennych drzewek – wycinanka z kolorowych gazet.
- Rozwiązywanie zagadek i rebusów o tematyce wiosennej - praca w grupach. - Wspólne układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogródkach – burza mózgów. Kolorowanie obrazka Wiosna w ogrodzie. Malujemy Panią Wiosnę przy muzyce Wiosna, ach to ty!M. Grechuty- technika kolażu. Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Maj 04.05-05.05 | Znane wiersze, baśnie i bajki | − Głośne czytanie wierszy Juliana Tuwima - np. :“Lokomotywa”, “Ptasie radio”
− Czytanie wierszy Marii Konopnickiej- np. : „A jak poszedł król na wojnę”, “Bocian”. − Samodzielne tworzenie krótkich wierszyków z rymem. − Czytanie wybranych baśni Andersena, Braci Grimm. Ilustracje rysunkowe utworów. − Morał w bajkach - wypowiedzi na podstawie obejrzanej baśni pt. Brzydkie kaczątko. − Jak moje ciało mówi o mojej kulturze osobistej – rozmowa. − Świat na opak – praca plastyczna.− Czas wolny w świetlicy-bezpieczne zabawy |
Maj 08.05-12.05 | Kwitnący maj | − Wypowiedzi uczniów na temat spostrzeżeń związanych ze zmianą przyrody w miesiącu maju.
− Majowe kwiaty. Poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy - burza mózgów. − Kwitnące konwalie, narcyzy, szafirki, tulipany – praca plastyczna. − Zaprzyjaźnieni z rowerem i plecakiem– majowe wyprawy - pogadanka. − Piknik w plenerze - kreatywna praca plastyczna dzieci. − Zabawy dzieci na szkolnym placu zabaw – zasady bezpieczeństwa podczas zabaw. |
Maj 15.05-19.05 | Rodzice i my. Międzynarodowy Dzień Rodziny | − Pogłębianie szacunku dla rodziców i osób starszych, kształtowanie uczuć miłości i akceptacji - rozmowa kierowana.
− Rozmowa na temat zawodu wykonywanego przez rodziców. − Upominki dla rodziców - serca z papieru wykonane metodą origami. − Nauka piosenek i wierszyków dla rodziców. − Jak mogę pomóc mamie i tacie w codziennych obowiązkach? - burza mózgów. − Tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny. − Gry i zabawy na świeżym powietrzu: zbijak, piłka parzy, kolory, berek. |
Maj 29.05-02.06 | Obywatele Unii Europejskiej
Wokół Unii Europejskiej |
- Podróż po Europie – poznanie krajów UE. Praca z mapą.
- Flagi krajów UE – zagadki. - Symbole unijne – flaga, hymn, waluta, maskotka. Prezentacja symboli i ich omówienie. - Projektowanie polskiej wersji Syriusza – maskotki UE – praca plastyczna - „Wokół UE” – quiz. |
Maj 22.05-26.05 | Dzień Matki, Międzynarodowy Dzień Dziecka | − Wspólne wykonanie dekoracji na tablicę ścienną “Najpiękniejsze kwiaty dla mamy”.
− Czytanie wierszy i opowiadań poświęconych matce i ojcu. − Portret mojej mamy, mojego taty – twórcza praca plastyczna. − Wykonywanie upominku dla mamy i taty – laurka, papierowe kwiaty i kolorowe serduszka - według pomysłów dzieci. − Słuchanie piosenek o mamie i tacie w świetlicy szkolnej. − „Mój wymarzony Dzień Dziecka” – wymiana myśli na temat form spędzania Dnia Dziecka. − Projekt plakatu z okazji Dnia Dziecka.− Nauka piosenki “Wszystkie dzieci nasze są”. − Konwencja Praw Dziecka– co to jest, dlaczego została uchwalona? – pogadanka. − Bajki z różnych stron świata - zajęcia czytelnicze. |
Czerwiec 05.06-09.06 | Śmiech to zdrowie
Moje zainteresowania |
− Znaczenie humoru w życiu codziennym - burza mózgów.
− Przysłowia związane z tematyką zajęć. − Prima Aprilis - święto żartów i dowcipów - rozmowa kierowana. − Zabawa “Lampa, nos, podłoga”.− Zabawa z kubkami „Zgadnij gdzie jest ukryty przedmiot” − Odczytanie wiersza E. Waśniowskiej „Czerwony Kopciuszek…” − Poprawianie wiersza „Czerwony Kopciuszek”. − „Uśmiech dla Ciebie” - wykonanie zawieszki dla kolegi/koleżanki/rodzica. − Ćwiczenia dramowe np. pokazywanie radości. − Pogadanka pt. „Czym jest hobby?” Czy każdy człowiek ma hobby?”. − Oglądanie zdjęć, albumów, kolekcji naklejek przyniesionych przez dzieci. − Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich zainteresowań i form spędzania czasu wolnego. − Jak pogodzić hobby z obowiązkiem szkolnym? – rozmowa kierowana. − Wykonanie pracy plastyczno - technicznej pt. „Moje hobby”. − Dyskusja „Dlaczego warto aktywnie spędzać wolny czas? − Zainteresowania czytelnicze, plastyczne muzyczne, sportowe- prezentacja talentów uczniów. − Oglądanie filmów edukacyjnych rozwijających wiedzę i umiejętności dzieci. − Zabawy przy muzyce. − Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i innych zadań logicznych − W co się bawić? Bezpieczne zabawy w świetlicy. Organizowanie gier i zabaw świetlicowych. |
Czerwiec 12.06-16.06 | Bezpieczeństwo podczas wakacji
W OCZEKIWANIU NA WAKACJE |
− Odpowiednie zachowania na obozach, koloniach i wyjazdach - rozmowa kierowana.
- Zasady bezpiecznego przebywania w domu i poza domem - burza mózgów. − Wakacyjne rady i przestrogi. − Korzystamy z ważnych telefonów w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu, przypominamy numery alarmowe. − Jak zachowywać się w podróży, na dworcu, w pociągu, samolocie - wypowiedzi dzieci − Pakujemy wakacyjny plecak - co jest niezbędne w podróży? - rozmowa kierowana − „Mój wakacyjny plecak”– praca plastyczna. - Poznajemy kraje świata – praca z mapą, atlasem, globusem. - Swobodne wypowiedzi dzieci na tematPodróże moich marzeń. - Szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje – praca z internetem. - Wakacje na wsi, wakacje w mieście - propagowanie aktywnego spędzania wakacji. - Wykonanie pracy plastycznej – Moje wymarzone wakacje(technika dowolna). - Czytanie. Wyczarowane z papieru. Witajcie w krainie zabawy. |
Czerwiec 19.06-22.06 | Lato, lato... | - Pamiętajmy o bezpieczeństwie podczas wakacji – rozmowy w kręgu.
- Sposoby zachowania się w sytuacjach zagrożenia. - „Giełda wakacyjnych pomysłów’’ – drama. - Wspomnienia świetlicowe – swobodne wypowiedzi dzieci − Co przyniósł nam rok i za czym będziemy tęsknić? – refleksje, doświadczenia i przeżycia. − Zasady bezpieczeństwa podczas wakacji- wypowiedzi dzieci. − Letnie krajobrazy – praca plastyczna na podstawie filmu edukacyjnego pt. Lato. − Dzień ojca – wykonanie laurki z wykorzystaniem różnych materiałów. − Porządkowanie gier, zabawek - świetlicowe porządki. − Wspomnienia świetlicowe– miłe wydarzenia z życia świetlicy. − Pożegnanie się ze świetlicą w kończącym się roku szkolnym. |
UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO |
Godziny pracy świetlicy :
Poniedziałek 11.25- 14.30
Wtorek 12.15-14.30
Środa 11.25.-14.30
Czwartek 12.15- 14.30
Piątek 11.25-14.30
Wychowawcy świetlicy: Momot Kinga , Justyna Galant, Agnieszka Blicharz, Natalia Gaj