maria konopnicka

Słowo na A...

          2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który ma na celu podnoszenie świadomości społecznej i propagowanie wiedzy na temat autyzmu. Aby przybliżyć uczniom i rodzicom zachowania i sposób patrzenia na świat tych osób, zamieszczamy informacje, które pomogą zrozumieć osoby ze spektrum autyzmu.

          Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nieleczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”.

          W naszej szkole z okazji tego dnia przygotowano warsztaty terapeutyczne dla dzieci młodszych pt. Poznaj Autyzm, wraz z zabawami sensorycznymi, a dla starszych pogadankę z filmem. 2 kwietnia w naszej szkole dominował kolor niebieski, uczniowie jak i pracownicy szkoły na znak jedności z osobami ze spektrum autyzmu ubrali się na niebiesko. Na koniec dzieci i młodzież wykonali piękne niebieskie motyle.

Mamy nadzieję że nasze działania poszerzą wiedze i tolerancję naszych uczniów wobec osób dotkniętych autyzmem oraz innymi zaburzeniami rozwoju.

Zajęcia zorganizowały i przeprowadziły p. Joanna Bucior, p. Justyna Galant, p. Kinga Momot i p. Karolina Berdzik.

J. Bucior

Opublikowano: 07.04.2025